יום רביעי, 4 בינואר 2017

שיווק שותפים - בסיס



שיווק שותפים

אז מה זה בעצם שיווק שותפים?
היום אני אסביר לכם במפורט בדיוק מה זה שיווק ושתפים, 
איך הוא עובד, ומה השיטות שאפשר להשתמש בהם כדי
להרוויח כסף.
אני כותב לכם כאן את הדברים לאחר שעיינתי בקורס בסיס
לשיווק באינטרנט של מועדון TO DO IT.

אז עשיתי איזשהו תרשים, אני לא יודע אם הוא הכי ברור
שיש, אנסה לפשט אותו כמה שיותר כדי שהכל יהיה מובן.
אגב, שיווק שותפים באנגלית נקרא:Affiliate marketing.
למה חשוב לדעת את זה? כי הרבה אנשים משתמשים 
במילה אפילייט כשהם רוצים לדבר על שיווק שותפים, אז
שתדעו. 

אז בעצם שיווק שותפים זאת איזושהי שותפות שיווקית
בין משווקים לבין עסקים שרוצים רק דבר אחד - יותר
כסף -> יותר מכירות -> יותר לקוחות -> יותר לידים
-> יותר חשיפה.

בעלי עסקים מוכנים לשלם כסף למשווקים חיצוניים,
שיעשו את עבודת השיווק עבור העסק שלהם, וזאת
כדי ליצור יותר הכנסות ויותר רווחים לחברה.

למה החברות מוכנות לשלם על שיווק שותפים?

מסיבה מאוד פשוטה. כאשר בעל החברה פונה לחברת שיווק,
לרוב, הוא משלם לחברה לפי העבודה שהם עושים - כלומר
על בניית אתר, דפי נחיתה, דפים עסקיים בפייבוק, ערוץ יוטיוב,
עבור כתיבת פוסטים, עבור תשדיר בטלוויזיה / רדיו וכו'...
והתשלום מבוצע פר עבודה ולא פר תוצאה, ולכן החברה יכולה
להוציא הרבה כסף על שיווק שלא באמת יביא תוצאות לעסק.

בנוסף, אם בעל העסק יעסיק עובד שכיר שיעשה לו את השיווק,
הוא יצטרך לשלם לו שכר קבוע, ולשלם לו תנאים סוציולוגים וכו',
ולכן בעל עסק יעדיף לעשות שיתוף פעולה עם עצמאי שעוסק
בשיווק וכך הוא לא יהיה חייב להבטיח לו שכר קבוע, ולא תנאים
נוספים שהחוק מחייב את בעל העסק לשלם לשכירים.

עובדה מעניינת שקראתי בוויקיפדיה - קמפיין שיווק השותפים
הראשון היה של חברת אמזון, ענקית המסחר האלקטרונית, וזה
נעשה לראשונה בשנת 1996, כן, לפני 11 שנה! ומאז התחום הזה
התפתח, ורק באמזון יש כיום 900,000 שותפים בקידום אמזון.

2 סוגים עיקריים של שיווק שותפים

1. תכניות שמוצעת על ידי חברת תיווך בתחום השיווק שותפים,
כלומר חברה שמתווכת בין העסק לבין המשווק וגובה עמלה על 
כך. חברות השותפים האלה בעצם מביאות למשווקים פלטפורמה
שבה המשווק יכול לבחור מספר אפיקים, מוצרים ושירותים לשווק,
ויש מגוון רחב. היתרון שבכך שניתן לשווק מספר דברים דרך מקור
אחד. 

2. תכנית שותפים שמוצעת על ידי בעל העסק ישירות, ובכך בעצם
המשווק עובד ישירות עם בעל העסק, וללא תיווך באמצע התהליך.
מה שמאפשר לקבל עמלות גבוהות יותר כשאין מישהו בדרך שיקח
עמלה על התיווך.

לכל דבר היתרון והחסרון שלו. כאשר אני רוצה לשווק דבר מסוים
וספציפי, ואני רוצה לעבוד מול העסק ישירות, אני צריך למצוא את
העסק, ולראות האם הוא מציע תכנית שותפים, והאם היא שווה לי.
וכאשר אני רוצה לחפש מתוך מגוון של תחומים, אני יכול להשתמש
בחברת שותפים שמבצעת תיווך בין עסקים רבים לבין משווקים, ובכך
למצוא לי במהירות ולפי כל מיני פילטרים שאני שם בחיפוש דברים
שיתאימו לי לשווק.

תגמול בשיווק שותפים

התגמול בשיווק שותפים משתנה בין הצעה להצעה, ותלוי במה שהעסק
מעוניין בו, וזה מתחלק לכמה אופציות:

1. תשלום עבור קליק - בשפה המקצועית קוראים לזה PPC, כלומר:
pay per click. כלומר אתם תקבלו עמלה עבור כל לחיצה על הפרסומת
שאתם מפרסמים. לפי מה שהבנתי, התשלום עבור זה הוא מאוד נמוך 
ולרוב מדובר באגורות / סנטים בודדים עבור קליק, והסיבה העיקרית 
היא שבעל העסק לא יכול לדעת האיכות של אותו קהל שלחץ על הפרסום.
PPC מזוהה בעיקר עם Google adsense - אני לא ארחיב כאן יותר 
מידי על הנושא הזה, כי אני בעצמי עוד לא אספתי מספיק מידע, אני רק
יכול להגיד שאתם מכירים את זה טוב מאוד. יצא לכם שגלשת באתר,
לדוגמה YNET וראיתם בצד פרסומות שונות? כל לחיצה על הפרסומת,
בעל האתר, במקרה הזה YNET, יקבל עמלה.

2. תשלום עבור ליד - בשפה המקצועית קוראים לזה PPL, כלומר:
Pay Per Lead. מה זה בעצם ליד? יצא לכם שגלשתם באינטרנט ונתקלתם
בדף פרסומת, למשל פרסומת של חברה סלולרית שמציעה חבילה במחיר 
מאוד זול, וכל מה שעליכם לעשות הוא להשאיר מספר פרטים כדי שנציג
יחזור אליכם? אני בטוח שזה מוכר לכם, והנה תמונה שתמחיש לכם יותר
טוב למה אני מתכוון (בכוונה חתכתי את החלק העליון כדי לא להציג את
שם החברה ולעשות כאן פרסום סמוי):














אז זה בעצם דף נחיתה, וברגע שמילאתם פרטים - אתם הפכתם לליד!
ומישהו, איפשהו, קיבל עכשיו כסף על זה שהשארתם את הפרטים שלכם.
מה קורה עם הליד? נציג מטעם מרפאת השיניים יחזור לליד וינסה למכור
לו את השירות שהם מציעים.
מבחינת המשווק, ברגע שהוא עובד לפי PPL, הוא מקבל את התגמול
עבור הפניה, עבור הליד, ולא משנה לו אם הלקוח הפוטנציאלי הפך ללקוח
משלם או לא, כי ברגע שהוא רק התעניין המשווק קיבל את העמלה שלו.
עמלות עבור לידים (הפניות) נע בערך בין 20 ש"ח ל100 ש"ח בממוצע,
כמובן שיש כאלה שישלמו פחות, ויש כאלה שישלמו יותר, זה מאוד משתנה
בהתאם להצעה, למוצר, לשירות שמוצע.

3. תשלום עבור מכירה - בשפה המקצועית זה נקרא PPS, כלומר:
Pay Per Sale. כלומר תגמול עבור מכירה שלקוח שהבאתם ביצע.
זאת הדרך של בעלי עסקים למקסם הכי טוב את תקציב השיווק שלהם, 
משום שהם משלמים עבור מכירה בלבד. כך שהם יכולים להיות בטוחים
שתקציב השיווק שהם מוציאים, יוצא למשווק רק עם בעל העסק הכניס
כסף. כמובן שבשיטת תשלום הזאת המשווק יקבל יותר כסף יחסית לתשלום
עבור ליד. אין בדיוק טווח מחירים, זה מאוד משתנה ותלוי מאוד במוצר
שאותו משווקים. יש מוצרים שישלמו למשווק 50 שקל למכירה, ויש 
מוצרים שישלמו 2,000 שקל או יותר למכירה! זה פשוט מטורף!

4. תשלום עבור פעולה - בשפה המקצועית קוראים לזה PPA, כלומר:
Pay Per Action. זה מאוד דומה לסעיף 3, לתגמול עבור מכירה.
המשווק יקבל עמלה עבור פעולה שביצע האדם אותו המשווק הפנה.
זה יכול להיות עבור הורדת אפליקציה למשל.

מהן הפלטפורמות בהן ניתן לשווק תכניות שותפים?

אז לאחר שהבנתם מה סוגי תכניות השותפים שמוצעים ברחבי האינטרנט,
ומה האופנים שבהן אותן חברות מוכנות לשלם את העמלה למשווק, נעבור
למהן הפלטפורמות בהן ניתן לשווק ולהרוויח משיווק שותפים. ויש לא 
מעט מקומות שבהם ניתן לפרסם את ההצעות שלנו.
לרוב כאשר מדובר בשיווק שותפים, אנחנו מתמקדים בשיווק במדיות
חברתיות, ומסיבה מאוד פשוטה וברורה - כולם נמצאים שם!
יש יותר גדולות ועיקריות, יש פחות נפוצות, יש מדיות שמתאימות
יותר למשהו מסוים, ויש כאלה שמתאימות לדברים אחרים.

ההמלצה שאני קבלתי - לעבוד בכמה פלטפורמות ולסנכרן בינהן
כדי להגיע למקסימום תוצאות. אני אתן לכם קודם כל דוגמאות
לפלטפורמות בהן ניתן לעבוד ולשווק שם הצעות, ולאחר מכן גם
אתן לכם דרכים לסנכרון בין הפלטפורמות השונות.

פייסבוק -  מי לא מכיר את פייסבוק? ענקית המדיה החברתית!
כאשר כמעט כולם נמצאים בפייסבוק מידי יום, וגולשים בממוצע
יותר משעתיים ביום רק בפייסבוק, אנחנו יכולים להגיע להמון
אנשים! ויותר טוב מזה: בפייסבוק אנחנו יכולים לדעת מה כל בן אדם
אוהב, מה התחומי העיניין שלו, מה מעניין אותו - וכך להציג לו את
ההצעה שהכי מתאימה עבורו.
למשל: אם אני משווק קורס לידה אינטרנטי - אני יודע להגיע
לאנשים הנכונים לפי קבוצות שיש בפייסבוק, יש לא מעט קבוצות
של נשים בהריון, או נשים שהתעניינו בתחום הזה. וכנראה שאם 
אפרסם לקבוצת אנשים הזאת אני אקבל את התוצאה שאני רוצה.
אך אם אני אפרסם את ההצעה הזאת בקבוצת אוהבי אופנוענים, 
כנראה שאני לא אקבל את התוצאה הרצויה שלי. וגם על הנושא 
הזה של בחירת קהל יעד ואיך להגיע אליו אני ראיתי אינסוף חומרים.
ואני בטח אכתוב על זה כבר במאמר בנפרד.
אז פייסבוק הוא המקום הכי חם לשיווק כיום באינטרנט, זה כמו שאני
אשאל אתכם איפה תפתחו את החנות שלכם? בקניון הכי גדול בארץ?
או בנגב באמצע המדבר? תנחשו את התשובה לבד. אז יש לי עוד הרבה
מה לספר על פייסבוק, אך בהזדמנות אחרת, יש עוד הרבה מה להספיק
כאן ועכשיו.

יוטיוב - ענקית פלטפורמת הסרטונים באינטרנט! גם שם אנשים
מעבירים לא מעט זמן בצפייה בסרטונים, ויש לא מעט ערוצים פורחים
שמשווקים בעזרת יוטיוב את העסק שלהם (או עסק של אחרים), וזאת
פלטפורמה נהדרת לקדם סרטונים שרלוונטים למוצרים ו/או השירותים
שאתם מציעים באינטרנט.

אינסטגרם - תפסה תאוצה ענקית בשנים האחרונות, וזאת הפטלפורמה
שרוב האנשים עד גיל 35 מעדיפים להשתמש בה ולא בפייסבוק (על פי
סטטיסטיקות בעולם), בארץ פחות משתמשים בה כפלטפורמה למדיה 
חברתית, אלא יותר כדי לעלות תמונות ולסנכרן עם פייסבוק. המדיה
הזאת מעולה לשיווק שותפים משום שיש דרכים ממש אפקטיביות לפרסם
שם בעיקר מוצרים. אם מדובר למשל בשיווק של תכשיטים - זאת פלטפורמה
מנצחת לפי מה שקראתי.

גוגל - מנוע החיפוש הכי עצום שקיים היום באינטרנט ולא נראה לי שיש
משהו שיכול להתחרות במפלצת המטורפת הזאת! וזאת פלטפורמה נהדרת
לשיווק שותפים. ההבדל כאן הוא שאנשים מחפשים אתכם (על פי מילות 
חיפוש). Google adwords היא מערכת הפרסום של גוגל שמציעה 
למשווקים את האפשרות לפרסם בגוגל בשיטת PPC, כלומר אתם יכולים
לשים איזו פרסומת שאתם רוצים לפרסם בעזרת המערכת של גוגל, ואתם
תשלמו לגוגל לפי קליקים על הפרסומת שלכם. ואם תדעו למנף ולמצוא
את הנוסחה שבה על כל קליק תקבלו יותר כסף ממה שאתם משלמים לגוגל,
אתם יכולים לנוח בבית ולתת לגוגל לעבוד בשבילכם, ומה שנותר לכם
הוא לספור את הכסף. גם על הנושא הזה ארחיב בהמשך.

כמובן שיש עוד המון פלטפורמות, וקשה לי להרחיב כאן על הכל, אני כתבתי
בעיקר על רוב הפלטפורמות הכי עיקריות שיש בעולם השיווק שותפים 
באינטרנט. אני יכול להוסיף כאן גם טוויטר, לינקדאין, בלוגים, סנאפצ'ט,
פורומים שונים, אתרי תוכן ועוד המון!

סנכרון בין הפלטפורמות

למה אני מתכוון כשאני אומר סנכרון? למשל כשבן אדם ראה בפייסבוק
סרטון ספרסמתם ביוטיוב, וביוטיוב יש לו בתוכן קישורים שמובילים אותו
לבלוג, ולאחר שהוא צפה בבלוג יכול להיות שהוא יגיע לאתר שלכם,
ומהאתר הוא יגיע לדף נחיתה, ומהדף נחיתה הוא הפך לליד ומשם למכירה.

אתם יכולים לחבר את כל הפלטפורמות ביחד ובכך ליצור תנועה בין כל 
המקומות שאתם נמצאים בהן, וככה אתם יוצרים משהו גדול יותר, שיצור
משפך שיווקי גדול יותר, ויקבל יותר חשיפה. יהיו אנשים שיגיעו ישר 
לסרטון שלכם ביוטיוב, יכול להיות שמישהו יגיע לדף העסקי שלכם בפייסבוק,
יכול להיות שמישהו יגיע לאינסטגרם שלכם. בגדול יהיה לכם הרבה יותר 
חשיפה ברגע שתשתמשו במספר פלטפורמות ותקשרו אותם בינהן, כך גם
תצרו תחושה של משהו גדול, ותיצרו אמון בלקוח הפוטנציאלי כדי להניע
אותו לפעולה, בין אם זה להשאיר פרטים ולהפוך לליד ובין אם זה מכירה.

מודל שיווק שותפים:

זוכרים את התרשים שהזכרתי בהתחלה?
אז הנה אני שם אותו כאן ואני אתן הסבר, ומקווה ששיווק שותפים יהיה
לכם הרבה יותר ברור.





אוקיי, אז מה זה אומר בעצם?
נתחיל מקהל הגולשים, שגולש להנאתו באינטרנט ונתקל באחת ההצעות
שלכם, ואז הוא בעצם הפך לתנועה. תנועה של גולשים שמגיעים להצעה.
לאחר שיש תנועה והיא מופנת אל דפי נחיתה או דף לכידה (כל אחד קורא
לזה בשפה שנוחה לו, אבל שתדעו ששני המושגים האלה אומרים בעצם 
את אותו דבר.

אז לאחר שהתנועה הגיעה אל דף נחיתה שיצרתם או שקיבלתם מהחברה
אותה אתם משווקים, התנועה הופכת לליד. בעצם מתבצע כאן איזשהו סינון
שבו רק מי שרציני וההצעה רלוונטית עבורו ישאיר פרטים ויהפוך למתעניין.
וכאן אני רוצה להביא לכם דוגמה:

נניח ואתם נכנסים לסוכנות רכב, ופונה אליכם איש המכירות ושואל אם
אתם צריכים עזרה, ונניח שאתם עונים לו בשלילה. מה הסיכוי שלו למכור
לכם רכב? אתם צודקים. נמוך מאוד, כי אין לו יכולת השפעה עליכם כלל.
וזה בדיוק כמו אדם שנכנס לדף נחיתה, ולא משאיר פרטים, אין שום דרך
להשפיע עליו ולהניע אותו לפעולה.
אך מה קורה אם אתם פונים אל איש המכירות ומבקשים ממנו עזרה או
ייעוץ בנוגע לרכישת רכב? מה הסיכוי שלו למכור לכם עכשיו רכב?
נכון מאוד, הסיכוי גבוה הרבה יותר, כי עכשיו הוא מעורב בתהליך ויש 
לו את היכולת להשפיע וזה בדיוק כמו שבן אדם יכנס לדף נחיתה באינטרנט
וישאיר את הפרטים שלו, כך נציג מטעם העסק יוכל לחזור אליו ולהשפיע
עליו ולהניע אותו לפעולה, למשל רכישה של מוצר או שירות מסוים.

אני מקווה שהבנתם את ההסבר שלי ואת הדימוי שנתתי, אם לא הבנת
תכתבו לי מה לא היה מובן בתגובות ואנסה לשפר את זה ולנסח את זה 
מחדש כדי שזה יהיה מובן לרוב האנשים.

מה צריך כדי להצליח בשיווק שותפים?

אני לא הולך לכתוב כאן יותר מידי בסעיף הזה, כי בגדול כדי להצליח
בתחום השיווק שותפים אתם צריכים ללמוד שיווק, וכל מה שסובב 
סביב התחום כדי להצליח בו, בין אם זה כתיבה שיווקית, ללמוד שיטות
פרסום שונות, ללמוד NLP יכול להיות לעזר רב בתחום הזה. בכל אופן
מה שהכי חשוב זה ללמוד, ולעשות את מה שאתם לומדים. וגם לטעות זה
חלק מהתהליך כדי להצליח בשיווק שותפים.
אחרי הכל מה זה מומחה? מומחה זה בן אדם שעשה את כל הטעויות האפשרויות
בתחום מסוים - זה מומחה, הוא כבר ודע מה עובד ומה פחות עובד.

הדגשה חשובה

כל המידע שלמעלה אני כותב ממה שאני קראתי, ממה שאני ניתחתי,
ויש לקחת את הכל בערבון מוגבל, אחרי הכל עדיין לא פעלתי ולא הצלחתי
בתחום. אני כרגע רק לומד, ובקרוב אתחיל ליישם. ואשתף אתכם בכל התהליך
כדי שגם אתם תוכלו ללמוד ממני, מהטעויות שלי, ולהפוך למומחים בשיווק
שותפים.

אם יש לכם שאלות נוספות על התחום - בבקשה, אל תהססו ותכתבו לי בתגובות
כדי שאוכל לתקשר עמכם ולדעת מה חשוב לכם לדעת על התחום, ואני אביא לכם
את המידע נגיש על מגש של כסף. :)


למעני ולמענכם,
המיליונר העירום.




2 תגובות:

  1. היי נחשפתי ממש עכשיו לתחום של שיווק שותפים ובעיקר לציין רוזנטל על פועלו ולימודי השיווק באינטרנט שהוא מציע.
    אני קוראת מה שאתה כותב כאן (לאחר שחיפשתי פידבק כלשהו לגבי הקורס שלו עד כמה אמין, מוצלח וכו') אז קודם כל תודה על הרקע זה נותן לי לבנתיים איזשהו מושג לגבי מה זה בכלל ואיך זה עובד..
    שנית, אשמח לשמוע האם אכן אתה ממליץ הקורס מועיל ואתה מצליח לייצר הכנסות יפות? (יש לציין שאני מאוד מתלבטת אם לנסות את הפלטפורמה הזו כי אני במצב של אי יכולת כלכלית לשלם את הקורס אבל אם מתמידים ולא קשה מדי לעבוד בזה אשקול ברצינות להכנס. בקיצור עד כמה אתה ממליץ לי לנסות בהנחה שאני רצינית מוכנה להשקיע)?
    תודה רבה מראש

    השבמחק
  2. במרחק של לפחות שנה הייתי שמחה לשמוע ממך פידבק על הקורס לשיווק באינטרנט של to do it ועד כמה אתה מרוויח מזה (וכמה זמן מקדיש לזה)?

    השבמחק